https://www.almerezaken.nl/coverstory/coverstory/60988/tsr-av-en-luxonos-twee-vlaggen-een-missie
TSR AV en Luxonos: twee vlaggen, één missie
Wat gebeurt er wanneer twee bedrijven, met twee specialisaties uit één branche elkaar vinden? “In de AV wereld zijn samenwerkingen tussen bedrijven een zeldzaamheid. Over het algemeen is er voornamelijk sprake van concurrentie. Bedrijven leveren een totaalpakket van diensten en het contact met andere partijen in de branche is vaak beperkt,” aldus Martijn Groot, eigenaar van TSR AV. Voor Luxonos en TSR AV gaat die vlag echter niet op. Mitch van Giersbergen, mede-eigenaar van Luxonos en Groot van TSR AV hebben onlangs officieel de handen ineen geslagen en de krachten gebundeld.
In de ontstaansgeschiedenis van beide bedrijven zijn overeenkomsten te ontdekken. Beide bedrijven zijn klein begonnen terwijl de oprichters nog naar school gingen, en inmiddels uitgegroeid tot volwaardig audiovisuele partners. Luxonos is in 2010 gestart door Van Giersbergen en Anco van Vliet. Beiden destijds nog op de middelbare school. In de afgelopen 14 jaar zijn de beide ondernemers uitgegroeid van DJ op kinderfeestjes, naar bedrijfsfeesten en zakelijke presentaties, naar een allround audiovisuele partner voor een breed scala aan events met circa 40 man personeel in dienst. De geschiedenis van Groot en medeoprichter Han Wassink reikt zelfs nog verder terug. De ondernemers leerden elkaar op 6 jarige leeftijd kennen en delen al van kinds af aan een passie voor techniek. In 2003 besloten Groot en Wassink, tijdens hun opleiding, om hun passie om te zetten in een bedrijf, na 21 jaar is die passie gegroeid tot een serieuze strategische partner voor zorgeloze, high-end AV oplossingen. Na twintig jaar TSR AV is Wassink vorig jaar een andere weg ingeslagen en is Arjen Brokking aan boord gekomen. Samen met Mitchel Vork en Jesse Terpstra vormen Groot en Brokking het Management Team dat aan het roer van de organisatie staat.
Doen waar we goed in zijn
We wilden allebei meer focus aanbrengen en doen waar we goed in zijn
Ondanks overeenkomsten in het ontstaan van beide bedrijven, zoals de relaties tussen de oprichters en het feit dat beide bedrijven een mooi totaalpakket van diensten leveren voor hun klanten, zijn er ook duidelijke verschillen. “Eigenlijk wilden we allebei meer focus aanbrengen in ons werk, ons richten op wat we het leukst vinden en doen waar we goed in zijn. Voorafgaand aan het partnerschap hebben we elkaar natuurlijk uitvoerig gesproken. Eerst heel informeel, met een kopje koffie of tijdens een potje padel, en later ook formeler. Het werd al snel duidelijk dat Luxonos zich meer wilde richten op de technische ondersteuning bij evenementen, terwijl TSR AV de focus liever verlegt naar vaste installaties. Dat is waar we het meest gelukkig van worden, dus samenwerken was een heel logische stap,” aldus Van Giersbergen. Groot vult aan: “Wij zijn gestart als verhuurbedrijf van audiovisuele apparatuur, maar in de afgelopen 21 jaar hebben we onze kennis en expertise enorm uitgebreid. We zijn het label ‘leverancier’ daarmee ontgroeid. We zijn een echte kennispartner. Na de stappen die we al hebben genomen is het aanbrengen van meer focus op vaste installaties onze volgende stap.”
Elkaar versterken
Het komt natuurlijk ook mooi uit: Luxonos zoekt focus in tijdelijke oplossingen en TSR AV in vaste installaties. Daarin hebben Van Giersbergen en Groot elkaar gevonden en zien de ondernemers kansen. “We ‘visten wel in dezelfde vijver’ om het zo maar te zeggen, maar we hebben nooit ‘last’ van elkaar gehad. Van elkaars klanten bleven we af, en er was voldoende vraag om op die manier naast elkaar te bestaan. Het vertrouwen in elkaar was er dus al. De behoefte bij beide partijen om ons op een specifieke tak van sport te focussen heeft ons doen inzien dat we veel voor elkaar kunnen betekenen en gezamenlijk de markt heel goed kunnen bedienen,” aldus Van Giersbergen. “Wat dat betreft zijn we echt twee vlaggen één missie. We doen allebei ons eigen ding, en streven er samen naar om onze klanten zo goed mogelijk te ontzorgen en de beste service en kwaliteit te leveren.”
Twee werelden
Dat beide partijen echt een andere tak van sport bedienen is beslist geen understatement. Groot licht toe: “Binnen de audiovisuele branche zijn vaste installaties en tijdelijke oplossingen écht twee verschillende werelden. Vaste installaties worden lang van tevoren gepland. Aan de hand van een duidelijk plan met gestructureerde planning worden dergelijke opdrachten uitgevoerd. Tijdelijke oplossingen en verhuur daarentegen komen heel anders tot stand. Als je bijvoorbeeld voor een festival het geluid moet regelen zijn er tot het laatste moment wijzigingen in het programma en daardoor in de behoefte van de klant. Die werkzaamheden bevinden zich ook grotendeels buiten kantoortijden. Aan die kant van het spectrum werk je continu met korte deadlines, dat vereist een andere aanpak. Naar ons idee is het bijna onmogelijk om beide optimaal uit te voeren.” Toch doen vrijwel alle soortgelijke bedrijven in de branche hetzelfde: ze bieden een combinatie van beide diensten aan.
Trendsetters
De vraag waarom niet meer bedrijven samenwerkingen zoals deze tussen Luxonos en TSR AV aangaan is dan voordehand liggend. “Ik denk dat de markt een beetje is vastgeroest,” stelt een lachende Van Giersbergen.
Misschien zijn we wel trendsetters, wie weet
Hij vervolgt: “Iedereen doet beide ‘omdat iedereen dat doet’. Ik denk dat veel ondernemers, want dat waren wij ook lange tijd, een beetje bang zijn dat wanneer ze ‘nee’ verkopen hun klant volledig over zal stappen naar een andere partij. Dus om dat te voorkomen doet iedereen alles. Wij kregen bijvoorbeeld ook steeds meer het gevoel ‘te moeten’ als het ging om vaste installaties. Natuurlijk kunnen we het, en goed ook. Maar het kost ons relatief meer energie, omdat onze passie daar niet ligt. Wij floreren het best wanneer we ons alleen hoeven te focussen op tijdelijke installaties. Daar zijn we goed in, en dat vinden we ook leuk om te doen. En misschien zijn we wel trendsetters, wie weet.”
Verandering voor medewerkers
Ook voor de medewerkers van zowel Luxonos als TSR AV brengt het nieuwe partnerschap veranderingen met zich mee.
Onze medewerkers krijgen nu nog meer de kans om te doen waar ze goed in zijn
Veelal positief: “Zij krijgen nog meer de kans om te doen waar ze goed in zijn. Medewerkers van TSR die bijvoorbeeld niet zo gelukkig werden van de vaste installaties kunnen zich onder de vlag van Luxonos volledig richten op de verhuur en tijdelijke oplossingen, en andersom geldt dat ook,” aldus Van Giersbergen. Groot vult aan: “Voorbeelden van hoe die verdeling van de werkzaamheden er concreet uit kan zien zijn bijvoorbeeld De Nieuwe Bibliotheek, waar TSR AV de volledige vaste installatie heeft geleverd, maar waar daarnaast ook vanuit de klant vraag is naar een technicus die meerdere keren per week de installatie bedient. Die werkzaamheden gaat Luxonos uitvoeren. Of bij Almere City FC, waar veelal voor en na wedstrijden een DJ draait of zanger optreedt, dat zal Luxonos dus voortaan verzorgen. De vaste installatie; het stadiongeluid, de narrowcasting en vergaderapparatuur dat soort dingen, dat blijft de specialiteit van TSR AV.”
Nieuw netwerk
Een ander groot voordeel van de nieuwe samenwerking is dat beide partijen hiermee direct in een nieuw netwerk stappen. TSR AV is al sinds jaar en dag in Almere gevestigd, hun netwerk in de stad is gigantisch. Luxonos, dat zich circa twee jaar geleden in Almere heeft gevestigd, komt uit de regio Soest Amersfoort en heeft daar een uitgebreid netwerk. Dus ook op dat gebied vullen beide partijen elkaar goed aan.
Toekomst
De komende tijd zullen TSR AV en Luxonos in blijven zetten op het verkleinen van de afstand tussen de twee bedrijven. Naast het steeds beter afstemmen van de dienstverlening wordt er ook nagedacht over een mogelijke verkleining van de fysieke afstand tussen de bedrijven. Hoewel daar momenteel nog geen concrete plannen voor zijn, speelt het idee wel. “Misschien zitten we in de toekomst ook wel fysiek bij elkaar, bijvoorbeeld in naast elkaar gelegen panden. Voor nu verkleinen we de afstand bijvoorbeeld door klanten die een vraag hebben over de dienstverlening van de ander niet te zeggen ‘dan kunt u met die en die bellen’ maar door gebruik te maken van een rechtstreekse doorverbindknop. Op die manier verandert er voor de klant niet zoveel, ze zien dezelfde gezichten, en kunnen hetzelfde nummer bellen. Wij zorgen dan wel dat ze de juiste persoon aan de telefoon krijgen.”
Internationale kansen
Daarnaast zien zowel Van Giersbergen als Groot internationaal kansen. Naast hotelketens waar behoefte is aan zowel vaste installaties als tijdelijke oplossingen, is de retail sector een opkomende markt voor de ondernemers. “In winkels wordt steeds meer gedigitaliseerd, denk aan narrowcasting, of dat je jezelf kunt laten scannen en kleding kunt uitkiezen. Dat wordt alleen maar meer, en voor internationale ketens kunnen wij hun winkels voorzien van zo’n scherm,” aldus Groot. “TSR AV heeft al veel internationale projecten uitgevoerd en hier ligt nog een enorme markt.”
TSR AV
Antennestraat 66
1322 AS Almere
088 006 5555
info@tsrav.nl
Luxonos
Neonweg 145
1362 AG Almere
035 203 1026
info@luxonos.nl